Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

model foto arch&design

Loading


































ostatnia aktualizacja:
Sun, 2010-09-19 22:04

matu menu modelarstwo projekty fotografia

PKP CARGO S.A.

Autor już od 2003 roku nie mógł pogodzić się z bublem kompozycyjnym w postaci innowacyjnego malowania PKP CARGO S.A. (biało – czerwono – niebieskie) (fot. 1).

Malowanie ET22 z 2003r.
fot.1 Malowanie ET22 z 2003r.

Wprowadzone na pierwszej zmodernizowanej ET22 na pewno zwróciło uwagę… swą pretensjonalnością. Zduszone oburzenie autora trwało do 2005 roku, kiedy to owo nowatorstwo dosięgło EP09 (fot. 2).

[Rozmiar: 25457 bajtów]
fot.2 Stan malowania EP09 w 2005r.

Coś pękło. Początkiem roku 2006 autorowi – po niemałych trudnościach - udało się dotrzeć do komórki i człowieka w „CARGO”, który nie dość, że podzielił opinie o konieczności stworzenia profesjonalnego, nowego wizerunku taboru PKP CARGO S.A., ale i… zaprosił do współpracy! (tu serdeczne podziękowania dla Pana Jacka R. Wnukowskiego). Przez kilka miesięcy trwały przeróżne próby praktycznego zorganizowania prac; spotkania z naczelnikami, dyrektorami, przedstawicielami agencji reklamowych… Ostatecznie w listopadzie 2006 r. została przedstawiona autorowi propozycja stanowiska Specjalisty w Dziale Kreacji Wizerunkowej. Od grudnia nastąpiło jego zatrudnienie. Prace wreszcie nabrały tempa. Od samego początku współpraca układała się znakomicie. Autor traktowany był z szacunkiem, a odwdzięczał się szybkim postępem prac. Na wniosek autora, została wstępnie przyjęta linia utrzymania rozpoznawalności firmy, głównie przez kolor zielony. Chodziło o stworzenie nowej jakości nie niszcząc wypracowanej przez lata tradycji. Lokomotywy miały być zielone - ale po nowemu. Z czasem wypracowano również nowe logotypy, tak, że około wiosny 2007 był gotowy kompleksowy projekt nowej wizualizacji PKP CARGO S.A.(malowanie, logotypy, liternictwo, wizytówki, itp.) (fot. 3-10).

[Rozmiar: 12872 bajtów] [Rozmiar: 17991 bajtów] [Rozmiar: 10889 bajtów] [Rozmiar: 10899 bajtów] [Rozmiar: 10836 bajtów] [Rozmiar: 10320 bajtów] [Rozmiar: 34936 bajtów] [Rozmiar: 16906 bajtów]
fot.3-10 Projekt matu Cargo I

Minimalistyczne podejście zaowocowało zdefiniowaniem pomysłu na szablon malowania, jako składający się z dominującej barwy - odcienia zieleni, (RAL „Opalgrun” 6026) grafitowego, maskującego pasa w górnej części pudła i – stosownie do serii lokomotywy – białego/ srebrnego detalu.

Projekt zaczął jednak powoli grzęznąć, nie mogąc doczekać się swojej kolejki na kolejnych zarządach spółki. W między czasie udało się, chociaż zatwierdzić przez członków zarządu główny odcień zieleni (autor do tej pory dysponuje oryginałami). Ale to był przecież dopiero początek drogi. Trudności natury formalnej w „CARGO” okazały się jednak niczym z tym, co miało nastąpić. Otóż równolegle toczyły się, przy udziale i inicjatywie autora (więcej: PKP Intercity), rozmowy z działem marketingu „Intercity” w sprawie barw EP09 z dopasowaniem do ich wagonów. I właśnie w wyniku tej współpracy pojawiły się niedomówienia oraz nieuzasadnione insynuacje o rzekomych (cyt.) „ukrytych celach” autora na płaszczyźnie „CARGO” – „Intercity”. Próby wyjaśniania sprawy były bez skuteczne i doprowadziły do załamania się współpracy z „CARGO”. Ówczesny dyrektor Biura Lokomotyw, popierający do tej pory inicjatywy autora i będący równocześnie najważniejszą osobą, z którą współpracował – odmówił dalszego współdziałania. To był maj 2007. Dalszy przebieg był następujący. Projekt malowania „intercity” był właściwie podpisany, więc niechęć dyrektora nie miała tu już większego znaczenia. „Nowa zieleń” utknęła w martwym punkcie. Jego jedynym śladem w rzeczywistości był pierwszy odcień modernizowanych ST44 (które pośpiesznie kilka miesięcy po tym przemalowano w nowy szablon PKP CARGO S.A.). Zatem wizja nowego wizerunku „CARGO” z udziałem pracy autora stała się niemożliwa. Od tej pory spółka z rozpędzonym (przy znacznym przecież udziale autora) tematem „wizerunek”, kilka miesięcy po opisanych zajściach, ogłosiła namiastkę konkursu i dość szybko wybrała i wdrożyła nowy projekt wizerunku własnej firmy (fot. 11).

[Rozmiar: 35218 bajtów]
fot.11 Malowanie PKP Cargo S.A. przyjęte na przelomie 2007 i 2008r.

Autor dowiedział się o konkursie z nieoficjalnych źródeł i również wziął w nim udział – oczywiście już bezowocnie (fot. 12,13).

[Rozmiar: 19156 bajtów] [Rozmiar: 18428 bajtów]
fot.12-13 Projekt matu Cargo II

W owym czasie, ze względu na ciągłe sugestie korekt, autor regularnie spotykał się w biurze „Intercity”. Spotkania obejmowały nierzadko kontakty z prezesem. Była nawet mowa o zatrudnieniu autora. Ostatecznie jednak do tego nie doszło.

Z opisanej współpracy z „CARGO” pozostała kompletna dokumentacja projektu, wykonana przez jedną osobę, pracującą na pół etatu u narodowego przewoźnika kolejowego Polski – PKP CARGO S.A.

stat4u

Analiza oglądalności witryny
stat24.com